Selasa, 28 September 2010

fuhhh....

alohhaaa....pekabar sume lme dah tk raip cuti jap r busy raya...almaklum semngat raya nak2 taun ni sume kene wat sendri mak dah tua..adik bradik yg len hilang di mata dunia haha.....rindu gile nak menaip...ade je halangan....bru arini berpeluang on9 blik.....lg pun sejak kebelakgan ni aku punyer kepala semacam siket la serabutnye...mcm2 hal....byak bnda yang berlaku dalam hidup aku...hal biasa la trademark cite aku kan ragam manusia...semakin lama aku semakin di dedahkan dengan bermacam2 peel manusia skang ni...dan semakin lama gak aku dapat rasa aku semakin takut dengan keadaan dunia dan manusia....aku harap aku mempunyai hati yang kuat tuk semakin matang dan matang dan tidak melakukan perkara yang sama..nak jadi sempurna tak mungkin terjadi tp sekurang2 nya aku nak berusaha....kalau iman tak kuat akal tak berguna memang aku leh sesat bila aku terdedah dengan sifat2 semulajadi mnusia yang sepatutnye indah tp sayang kita salah menafsir nya dalam tingkah laku...tp alhamdulillah sekurang2 nya aku di beri peluang dengan pengalamn2 begini....dan aku di beri pemikiran dan fokus yang teliti dalam hal ni sedangkan aku seorg yang lali tp dalam hal mcmni aku mudah nampak...aku harap aku kekal dengan anugerah tuhan ni supaya aku lebih sentiasa beringt dan bermuhasabah diri.....kat sini aku pernah terlihat satu kes...di mana kisah seorang ibu seolah2 di perbodohkan anak2 sendri....aku sedih dengan cerita ni kenapa ada manusia tergamak melakukannya...cuba korangkan fkirkan dengan membayangkan keadaan korang...korang rasa seorang ibu wajarkah di hukum dan persalahkan sekiranya ibu kita melakukan perkara yang syirik kerana punca dan salah dri sikap anak2 / diri kite sndri.....lupa ke kita sesungguhnya syurga itu di bwah tapak kaki ibu lebeh2 lg pd yang lelaki...dayus la sekiranya seorg anak lelaki ikut kata si isteri sehingga lupa tagungjawab terhadap ibu dan derhaka jugalah ia...pesan dengan tak perasan jer...lupa ker kite siapa yang melahirkan kite di dunia ni....lupa kah kite siap yang bertungkus lumus sagup tersekse sagup tk makan demi memberi kite mkan dan membesarkan kite dengan sempurna.....lupa kah kite akan tagugjawab kite pada mereka bila kite dah besar....kita pasti ker yang anak perempuan ni...lepas kahwin dah tk de tagungjawab lagsung terhadap orang tua?????...buruk2 kelakuan mereka pada kita punca adalah dari diri kite sendri yang tk pernah memikirkan perasaan orang tua kita ape kemahuan mereka....kite seolah2 lupa selepas bebas dri perhtian mereka kite  sangka kite dah tk de tagungjawab...kat mana perginya perikmanusiaan kite2 yg perempuan akan merasai jugak bagaimana sakitnye nak melhirkan seorang anak...seperti ibu kite melahirkan kite..tapi kenapa kite sush nak ingt akan pengorbanan org tua kite dalam khidupan kite...ingat setiap keberkatan dan kebahgiaan hidup semua bergantung pada keredhaan org tua kita...gaji besar mne pun lau orang tua kite sentiasa berkecil hati dan tidak redha akn dri kita tuhan takkan permudahkan jaln hidup kita...astaghfirullah ya Allah jauhkan lah sikap2 ini dri hidup ku....renung2kan lah....orang tua tk pernah salah...setiap ape pun perbuatan nya pasti punca...janglah kite mudah menghukum mereka adalah orang tua kite...ibu adalah jalan kebahagiaan kite...lau tk de ibu tak de lah kite di muka bumi ini...tak meraslah kite berkeluarga tak merasa lah kite segala apa yg kita dapatkan sekarang ni....fuhhhhhhhhh....ikutkan byak yg aku nak kogsikan pe yg aku rse tp tkut berbelit ayat....ckuplah sekadar berkongsi tuk beringat.....sedihh laa.....camner seandainye berlaku pada kite takuttnyaaa....

hurm....key buang kesedihan cri keseronokan jap hilangkan duka...raya aritu aku byak braya ikut mak aku...tapi dah besar2 ni sush nau nak dpt wet raya...hukhuk...

arghhh tak mukin aku mampu membuang kesedihan aku....mne lagi aku nak mengadu.....siapa yg mampu menolong dri aku...aku sendri jer sebenarnya....waaaaaa sedih tk terkata...aku serabut di saat aku kesusahan aku ihlang tmpat bergantung....adakah aku memg tk berguna....aku ni myushakan je dia agaknye..ya tuhan jauhkan la aku dri bisikan syaitan yg durjana....

IRSYAD AL-FATWA KE-42: HUKUM ZIARAH KUBUR PADA HARI RAYA

Assalamualikum w.b.t hari ini tanggal puasa hari yang ke 4.....syukur kita masih di panjangkan umur dan dapat berjumpal agi ramadhan dan se...