WELCOME BLOG

Isnin, 31 Ogos 2009

renugan wat semua



82. Al Infithaar

AL INFITHAAR (TERBELAH)
SURAT KE 82 : 19 ayat

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha PenyayangCELAAN TERHADAP MANUSIA YANG DURHAKA KEPADA ALLAH

1-Apabila langit terbelah,

2-dan apabila bintang-bintang jatuh berserakan

3-dan apabila lautan menjadikan meluap

4-dan apabila kuburan-kuburan dibongkar,

5-maka tiap-tiap jiwa akan mengetahui apa yang telah dikerjakan dan yang dilalaikannya.

6-Hai manusia, apakah yang telah memperdayakan kamu (berbuat durhaka) terhadap Tuhanmu Yang Maha Pemurah.

7-Yang telah menciptakan kamu lalu menyempurnakan kejadianmu dan menjadikan (susunan tubuh)mu seimbang,

8-dalam bentuk apa saja yang Dia kehendaki, Dia menyusun tubuhmu.


9-Bukan hanya durhaka saja, bahkan kamu mendustakan hari pembalasan.

10-Padahal sesungguhnya bagi kamu ada (malaikat-malaikat) yang mengawasi

11-yang mulia (di sisi Allah) dan mencatat (pekerjaan-pekerjaanmu itu),


12-mereka mengetahui apa yang kamu kerjakan.


13- Sesungguhnya orang-orang yang banyak berbakti benar-benar berada dalam syurga yang penuh kenikmatan,

14- dan sesungguhnya orang-orang yang durhaka benar-benar berada dalam neraka

15- Mereka masuk ke dalamnya pada hari pembalasan.


16- Dan mereka sekali-kali tidak dapat keluar dari neraka itu.


17- Tahukah kamu apakah hari pembalasan itu?

18- Sekali lagi, tahukah kamu apakah hari pembalasan itu?

19- (Yaitu) hari (ketika) seseorang tidak berdaya sedikitpun untuk menolong orang lain. Dan segala urusan pada hari itu dalam kekuasaan Allah.

TERTAWA DI DUNIA MENANGIS DI AKHIRAT

Dalam satu hadith, Nabi saw bersabda'Banyak tertawa dan tergelak-gelak itu mematikan hati'.
Banyak tertawa menjadikan hati semakinmalap dan tidak berseri. Lampu hati tidak bersinar dan akhirnya terus tidakmenyala. Hati tidak berfungsi lagi.
Nabi Muhammad melarang ummatnya darigelak-ketawa yang melampuai batas. Menurut hadith, banyak ketawa menghilangkanakal dan ilmu. Barangsiapa ketawa tergelak-gelak, akan hilang satu pintudaripada pintu ilmu.
Kenapa dilarang ketawa berdekah-dekah?Dalam keadaan suka yang keterlaluan, hati kita lalai dan lupa suasana akhiratdan alam barzakh yang bakal kita tempuhi kelak. Sedangkan dahsyatnya alamtersebut tidak dapat dinukilkan dalam sebarang bentuk media. Kita sedangmenuju ke satu destinasi yang belum tentu menjanjikan kebahagiaan abadi.Sepatutnya kita berfikir bagaimana kedudukan kita di sana nanti, sama adaberbahagia atau menderita. Berbahagia di dunia bersifat sementara tetapidi akhirat berpanjangan tanpa had. Penderitaan di dunia hanya seketikatetapi di akhirat azab yang berterusan dan berkekalan. Merenung dan memikirkankeadaan ini cukup untuk kita menghisab diri serta menyedarkan diri kitatentang bahaya yang akan ditempuh.
"Tertawa-tawa di masjid menggelapkansuasana kubur". Demikian ditegaskan oleh Nabi saw. Kita sedia maklum, kuburialah rumah yang bakal kita duduki dalam tempoh yang panjang. Kita keseorangandan kesunyian tanpa teman dan keluarga. Kubur adalah satu pintu ke syurgaatau neraka. Betapa dalam kegelapan di sana, kita digelapkan lagi dengansikap kita yang suka terbahak-bahak di dunia.
Ketawa yang melampaui batas menjadikankita kurang berilmu. Apabila kurang ilmu, akal turun menjadi kurang. Kepekaanterhadap akhirat juga menurun. Nabi saw pernah bersabda: "Barangsiapa tertawa-tawanescaya melaknat akan dia oleh Allah (Al-Jabbar). Mereka yang banyak tertawadi dunia nescaya banyak menangis di akhirat."
Saidina Ali sentiasa mengeluh '....jauhnyaperjalanan ... sedikitnya bekalan ....' Walaupun hebat zuhud dan ibadatbeliau, namun merasakan masih kurang lagi amalannya. Betapa kita yang kerdildan malas beribadat ini sanggup bergembira 24 jam.
Dalam hadith lain, Nabi saw bersabda"Barangsiapa banyak tertawa-tawa, nescaya meringankan oleh api neraka."Maksudnya mudah dimasukkan ke dalam neraka.
Kita tidak pula dilarang menunjukkanperasaan suka terhadap sesuatu. Cuma yang dilarang ialah berterusan gembiradengan ketawa yang berlebihan. Sebaik-baik cara bergembira ialah sepertiyang dicontohkan oleh Nabi saw. Baginda tidak terbahak-bahak tetapi hanyatersenyum menampakkan gigi tanpa bersuara kuat.
Para sahabat pernah berkata "Ketawasegala nabi ialah tersenyum, tetapi ketawa syaitan itu tergelak-gelak."

Isnin, 20 Julai 2009

frenz ever


Renungan
Satu minit yang akan datang lebih berharga dari 1000 tahun masa yang telah berlalu…….terbuang satu minit ……..bererti tidak akan dikejar dengan 1000 tahun kelalaian sesaat……mungkin akan merugikan selamanya …..waktu itu lebih berharga daripada emas….jadi isikanlah ia dengan amal soleh..
(renung-renungkan)..

pengorbanan seorang ibu renungkan




SESUDU BUBUR UNTUK SI IBU

Malam itu saya lihat ibu membuka penutup tin yang diletakkan di penjuru rumah. Ibu menggocang-goncang dan meraup butiran beras di dalam bekas tin itu. Hanya ada dua tin. Hanya ada dua tin susu sahaja yang masih berbaki. Beras sudah hampir habis rupanya. Pada siapa ibu hendak mengadu?ayah? saya tahu, ibu tidak mahu memikirkan perkara itu.

“ibu mengerling kea rah kami yang masih belum makan . saya lihat ibu ambil sedikit beras dari dalam tin susu itu, kemudian masukkannya ke dalam periuk. Air dituang sehingga penuh. Setelah hampir setngah jam, ibu masukkan ke dalam sepuluh buah pinggan yang sudah tersedia.

“Bubur nasi itu berasap, Seorang demi seorang anaknya dipanggil sehingga adik kami yang paling bongsu. Makanlah kami sepuluh berasik ini sehingga pinggan licin bersih. Malam itu kami tidur dengan nyenyaknya.
“Pagi, kami bangun untuk bersarapan dan saya perhatikan, ibu menyalakan api untuk memasak. Ibu mengambil baki beras di dalam tin susu. Sekali lagi ibu membuat bubur yang cair.
“seperti semalam juga kami menghirup bubur sehingga habis. Bubur itu, walaupun cair, saya rasakan begitu enak sekali. Kami mengadu tidak cukup tetapi saya lihat ibu menyibukkan dirinya membasuh pinggan dan periuk. Ibu seperti tidak mahu melayan permintaan kami.
“Tengah hari itu pun begitu. Bubur nasi yang cair untuk kami sepuluh beradik. Setiap kali waktu makan, saya perhatikan ibu pasti menadah tangan bersyukur anak-anaknya tidak kebuluran. Mungkin ibu bersyukur hari ini kami dapat menyambung nyawa untuk sehari dua lagi. Mungkin juga ibu bersyukur kerana, walaupun hidup miskin dan susah, tetapi kami tidak tidak meminta-minta. Kemudian, saya lihat ibu berpaling ke belakang.

“Masuk hari ketiga, kakak kami yang sulung memandang kearah ibu yang sedang duduk membelakangi kami adik-beradik. Saya tidak menyangka, seperti saya, kakak juga perasan ibu akan membelakangkan kami semasa menkmati bubur cairnya. Yang kedengaran hanya bunyi sudu bersentuhan dengan mangkuk.
“Saya tidak tahu kenapa. Adakah ibu mahu makan sendirian dan tidak mahu diganggu? Atau, ibu tidak sampai hati untuk menatap wajah kami yang sedang kelaparan?

“Perlahan-lahan kakak mengesotkan badannya mendekati ibu. Alangkah sedihnya kakak apabila melihat rupa-rupanya ibu hanya melaga-lagakan sudu di dalam mangkuknya yang sebenarnyakosong. Tiada sebutir bubur nasi pun di dalam mangkuk ibunya!.
“Kakak segera berbisik kepada kami yang duduk disekelilingnya. Adik-adik yang lain turut berbisik cerita yang sama sehinggalah kepada yang bongsu. Kemudian kami seramai sepuluh beradik sepakat menhadiahkan sesudu bubur nasi untuk ibu.

“Kami sedih. Kami tahu ibu sedang kelaparan, tetapi ibu tidak mahu memberitahu.
Ibu berkorban untuk, ibu sengaja melaga-lagakan sudunya dengan mangkuk bagi membohongi kami seolah-olah ibu juga sedang menikmati bubur nasi yang dimasaknya.

“Setelah semua menghadiahkan sesudu bubur, saya lihat kakak mengesot mendekati ibu. Kemudian kakak menghulurkan semangkuk bubur cair yang kami kongsi bersama tadi.
“Makanlah mak!” kata kakak. Tanpa menyentuh mangkuk yang dihulurkan, ibu bingkas bangun, kemudian terus berlari kebilik dan menutup pintu. Kami hanya mampu melihat titisan-titisan air mata ibu berciciran di lantai sehingga ke pintu bilik…”


adakah anda mampu melakukan sepertimana ibu kita membesarkan kita hingga menjadi sempurna...?..HARGAILAH IBU DAN BAPA KITA seperti mana dia menghargai kehadiran kita di dunia dan sebagai penyeri keluarga.."mama amal sayang mama selalu dan amal akan cuba untuk megemnbirakan mama walau apa cara sekali pun..amal harap mama dapat menunggu sehingga amal berjaya kelak..."

Jumaat, 17 Julai 2009

RAHSIA KEAYUAN WANITA


Keayuan gadis tidak hanya terletak pada paras rupa. Ianya merupakan gabungan segalanya, dari hujung rambut hinggalah ke hujung kaki.

Berikut merupakan diantara cara-cara bagaimana untuk gadis mengekalkan keayuan mereka.

Menjaga kejelitaan semulajadi (natural beauty) dengan tidak memakai bahan-bahan luaran tetapi menjaga emosi, fizikal dan mental.
Gunakan masa untuk perkara yang berfaedah dan tentukan wawasan secara objektif, jangan banyak angan-angan.
Tidur awal setiap malam dan bangun awal setiap pagi untuk solat subuh.
Jangan tidur siang hari.Menjaga suara. Latih diri bercakap dengan nada yang lembut, tidak sengau atau suaranya terlalu kuat.
Menjaga cara berkata-kata. Biasakan menggunakan perkataan yang melambangkan keluhuran budi seperti ‘tolong’ serta ‘minta maaf’.
Jangan gunakan perkataan yang terlalu beremosi seperti bosan, sakit hati, menyampah, benci dan sebagainya kerana ia akan menyebabkan muka jadi berkerut dan masam.
Menjaga kulit. Kebersihan sentiasa dijaga. Makanan yang berupa ulam-ulam yang wangi serta sayuran dan buah-buahan segar patut selalu dimakan.
Gunakan sabun yang tidak merosakkan kulit.Menjaga muka. Tangan perlu sentiasa bersih dan lembut.
Jangan gunakan bedak yang bukan-bukan.Selalu menggunakan bedak sejuk untuk menjaga kulit muka. Jangan banyak berangan.
Menjaga rambut. Ia mahkota kejelitaan gadis.
Bersihkan rambut tapi jangan terlalu kerap. Bila bersikat, ulangi sikatan ke seluruh bahagian kepala 100 kali untuk menjadikan rambut subur dan berkilat.
Ramai lelaki suka pada gadis berambut panjang tapi kemas.Menjaga cara berjalan. Latih cara berjalan. Jauhi dari berjalan mengengkang atau tangan terlalu dihayun.
Langkah jangan terlalu besar.Berjalan jangan terlalu laju. Badan jangan terlalu membongkok atau tegak. Leher jangan terteleng (senget sebelah). Muka elok ditundukkan sedikit.
Menjaga gerak-geri. Bila duduk di atas lantai duduklah dengan cara bersimpuh. Kalau duduk di atas kerusi, eloklah sila panggung. Jangan mengangkang.
Tangan jangan terlalu digerakkan bila bercakap. Cara bergerak biarlah lemah-lembut.Menjaga senyum. Latihlah senyum jangan tersengeh.
Tutup mulut bila ketawa. Ketawa secara sederhana.
Selalu senyum tapi untuk tujuan baik.Menjaga mata.
Mata janganlah terlalu liar memandang sekeliling.
Tundukkan mata dan memandang hanya kepada apa yang sedang anda hadapi.
Jangan terlalu kerap mengerdipkan mata.Usah terlalu kerap menjeling walaupun kepada buah hati anda.
Menjaga kehormatan. Sentiasa bertemankan ibu atau saudara bila keluar.
Minta izin ibubapa.
Pakaian sopan. Pulang seawal mungkin.
Menjaga sikap. Taat beragama.
Jangan bohong.Jauhi dari merungut. Jauhi dari menjadi amat cerewet dan jaga hati orang lain.


GADIS-GADIS INGIN TAHU TANDA-TANDA LELAKI JATUH CINTA?
Ingin tahu tanda-tanda lelaki kalau sedang jatuh cinta berat? Begini katanya….
1. Dia bersungguh-sungguh melakukan sesuatu untuk kekasihnya dengan rela bukankarena terpaksa.
2. Dia sentiasa ingin menghibur kekasihnya..
3. Dia banyak menasehati kekasihnya karena dia amat menyayanginya.
4.. Dia berusaha mengukung kebebasan kekasihnya karena perasaa cemburunya yang meluap-luap.
5. Dia sentiasa takut kehilangan kekasihnya.
6. Dia selalu mengawasi gerak-gerik kekasihnya karena dia sentiasa merasa curiga.
7. Dia tidak suka ada lelaki lain mendekati kekasihnya.
8. Dia mudah merasa cemburu dan sensitif apabila kekasihnya tidak menumpahkanseluruh perhatian kepadanya.
9.. Adakalanya dia seperti seorang anak kecil yang meminta perhatian karena dia mau kekasihnya melayaninya lebih dari orang lain.
10. Dia menjadi orang yang paling rajin dan sanggup membantu kekasihnya melakukan apa saja.
11. Dia kadang suka merajuk karena ingin dipujuk oleh kekasihnya.
12. Dia akan merasa sengsara apabila berjauhan dengan kekasihnya terlalu lama.
13. Dia selalu mempastikan keselamatan kekasihnya.
14. Dia akan lebih mementingkan kekasihnya daripada dirinya sendiri.
15. Dia kerap bertanya apakah kekasihnya mencintainya karena dia merasa cintanyalebih kuat daripada kekasihnya.
16. Dia tidak akan mempedulikan wanita lain apabila tidak ada urusan pentingdengannya.
17. Dia coba meluangkan lebih banyak waktu dengan kekasihnya.
18. Dia membanggakan kekasihnya di depan orang lain.
19. Jika ditinggalkan oleh kekasihnya, ia akan merasa sangat sedih dan tidak akan percaya lagi deangan cinta wanita lain. Namun dia sentiasa mengharap kekasihnya kembali padanya.
20. Apabila ada orang ketiga, dia akan kehilangan akal sehatnya dan sanggup berbuat apa saja untuk merebut kembali kekasihnya.
21. Dia menganggap kekasihnya sebagai orang yang paling dipercaya dansanggup menyerahkan harta maupupun nyawanya sendiri.
22. Dia tidak akan berlaku curang kepada kekasihnya. Namun jikalau dia berbuat demikian itu berarti hatinya belum 100 % mencintai kekasihnya.
23.. Tidak semua laki-laki sanggup meneteskan airmata hanya untuk seorang wanita.Hargailah insan bergelar lelaki…













































Beza Cinta, Sayang, Minat Dan Suka

Cinta - Kita memang mengharapkan dia menjadi milik kita. Segala apa yang kita buat, kalau buleh nak dia tahu.. dan kita sebuleh mungkin tak nak sakitkan hati dia. kita akan sentiasa berfikir tentang dirinya. (dalam erti lain : cinta di tujukan kepada seseorang yg kita selalu ingat dan mimpi.. Tanpanya kita akan rasa sunyi dan kita cintakan sepenuh jiwa dengan hati yg ikhlas kepadanya walaupun dia buat tak tau je)Sayang - Kita memerlukan dia di masa kita mahukan seseorang untuk berkongsi rahsia dan kisah duka kita. selalunya kita akan sayangkan seseorang yang menjadi TELINGA kepada masalah kita. (dalam erti lain : sayang di tujukan kepada seseorang yang boleh membuangkan masa dia untuk mendengar dan memeningkan kepalanya dgn masalah kita dan kita jugak boleh menyakitkan hati dia kerana kita bukannya cinta kepadanya)Suka - Kita sukakan dia kerana dia kelakar. Dia happy-go-lucky. Bila bersama dengan dia, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. Tapi, kita taklah rindu sangat kat dia bila tak berjumpa seminggu…(dalam erti lain : suka di tujukan kepada seseorang yang boleh menjadi pelawak kepada kita. Kita akan suruh dia diam sekirangnya keng kita dah nak pecah…)Minat - Apa sesuatu pada dirinya yang menarik kita untuk mendekatinya.(dalam erti lain : minat ditujukan kepada seseorang yang ada sifat, peribadi atau barang yang kita mahukan… )Tetapi kita kena ingat bahawa tanpa minat , suka dan sayang kita tidak akan CINTA pada seseorang itu…

Pengorbanan seorang bapa

Kasih Seorang Bapa
Hujan semakin lebat, angin bertiup kencang.
Di langit, kilat petir memanah kebumi.
Seorang bapa dan anak perempuannya basah kuyup menuju ke arah sebuah jambatan.
Hujan telah lebat, mereka perlu pulang segera sebelum langit menjadi gelap.
Si bapa melihat anak sungai yang deras dan ganas.
Kemudian dia memandang ke arah jambatan kayu di hadapannya.
Biarpun beberapa batang kayu pada jambatan itu telah kopak dan reput,
mereka perlu melintasinya. Tiada jalan lain.
Si bapa memandang anak perempuannya yang sedang menggigil kesejukan.
“Sayang…” kata si bapa, “Pegang tangan ayah kuat-kuat.”
Jawab si anak, “Tak mahu! Ayah yang kena pegang tangan saya kuat-kuat!”
Si bapa terdiam. “Ahh.. kan sama saja tu.”
“Tak sama, ayah…” Jawab si anak, “ Kalau saya pegang tangan ayah dan
terjadi apa-apa pada saya, saya mungkin akan terlepas tangan ayah.
Tapi kalau ayah yang pegang, saya tahu walau apapun yang terjadi,
ayah takkan lepaskan tangan saya…”

ASSALAMUALAIKUM DAN SELAMAT SEJAHTERA....YA ALLAHHH LAME NYE TAK MENULIS DALAM BLOG NI...SERIUSLY RINDUUU....LEPAS DAPAT TACKLE BUDAK JIRAN...